Mat

Intressen kommer och går i mitt liv. När jag var liten kunde jag inte tänka mig något annat än en musikkarriär, och i tonåren ville jag bli journalist eller radioprogramledare. Jag har spelat pingis, hoppat höjdhopp, skjutit pistol, tecknat av halva Stockholm och snickrat hemsidor. På senare år har som ni alla vet pokern tagit över en stor del av min fritid. Faser i livet som tar en med storm och ibland bara passerar. Men en hobby består...

Mat. Kött, skaldjur, ost, mera kött, kyckling... jag älskar verkligen mat av hela mitt hjärta. I gymnasiet hade jag rekordet i kokta med bröd på grillen vid plugget, och ofta får jag mina vänners rester när min egen tallrik är tom. Tävlingen på Pizza Hut Medborgarplatsen 1994 var en stor dag i mitt liv. 11 slizear och vinst. I och för sig fick jag ta taxi hem och låg orörlig i fem timmar efteråt, men det var verkligen värt det. 

Jag älskar att äta i sängen framför TVn. Tex kan jag steka på en fläskfilé och bara äta rakt av till nån dålig såpa, eller en flottig kycklingklubba till en gammal klassisk långfilm... Mmm.
 
Snart ska jag på lunch med mina älskade kollegor. Här kommer en porrbild:

image296
Stek

/HeFo

Kommentarer
Postat av: Kleiner T

...och DÄR har du en hobby vi verkligen delar. :-) Fy på dig att lägga ut såna bilder när man ska sitta sent på jobbet.

2008-01-15 @ 16:57:24
Postat av: Puffan

Men, gillar du lammkött?

:)

2008-01-16 @ 00:30:12
Postat av: HeFo

Puff: Bara på tallriken.

2008-01-16 @ 10:44:23
Postat av: Plzd2beatU

Ahahaha du är för skön Hefo.
"Här kommer en porrbild" fick mig att garva rätt ut.

Mat är som mycket annat en ren njutning och vi är nog rätt många som delar den passionen med dig.

"Det är så gott att det knullar i munnen" är ett av mina favoritcitat förövrigt när man äter något riktigt gott =)

Postat av: Jay

Från en polare blogg:

?Jag vill sitta kvar vid barnbordet och dricka Loranga?

Har ätit tvåstjärnigt på en krog utanför Montpellier och det var väl helt okej. Det var framförallt servicen som var utomordentlig. Jag har dock lite svårt för fin mat som byggs på höjden. Hade en diskussion med Feffe i somras där jag förklarade min reaktionära inställning. Jag har ett fantastisk lukt- och smaksinne, men jag har svårt för vissa konsistenser. Jag tycker till exempel inte om sill eller sushi ? är inte speciellt förtjust i gravlax och gillar inte själva meckandet med kräftor. Jag har vidare svårt för mat som tittar på mig, med andra ord - mat med ögon. Tycker det är rätt fjantigt/äckligt med ogräs såsom: rödlök, selleri och ruccolasallad. Jag tror att mina smaklökar bestämde sig för vad som var gott eller inte när jag var runt elva och insåg att pizza var rätt okej ändå. Lärde mig att tycka om räkor (skalade) liksom musslor på lite äldre dar. Jag hade väldigt svårt för majonnäs när jag var yngre, men idag tycker jag att det är hur gott som helst. Rå lök funkar till grekisk sallad annars tycker jag att den förstör maten. Stekt lök är helt okej, och jag vill att min köttbit skall vara well done. Fixar helt enkel inte rött kött. Kan äta det men njuter inte. Kan tyckas motsägelsefullt, men jag tycker att råbiff är okej, men det är nog för att de kommer till bordet och grejar med den.
Min mamma är mycket driven med kastrullerna så det är inte hennes fel att jag är petig och har en massa hang ups. På sjuttiotalet lagade hon rätter som: shanghaibiff, wienerschnitzel, oxrulader, pepparrotskött och andra klassiker från den eran ... men, min favoriträtt var lik förbannat korv med pommes frites.

Efter taskiga fyllor på lantviner under åttiotalet är jag inte speciellt förtjust i vare sig rött eller vitt vin. Jag är extremt känslig när det kommer till champagne, minsta lilla jästfeeling tar mig genast tillbaka till någon dunkel gillestuga, där det bjöds på risvin i kaffekopp eftersom vi brukade spela ?quarters?. Tycker inte om Gula Änkan och Moet, men älskar Pommery och Pol Roger - som väl fortfarande är Grands huschampagne, eller? Jag är en riktig öl-kille, på senare år främst mellis - och jag tycker mycket om isterband med stuvad potatis ? vad nu det har med det hela att göra? Rödbetor går även de fetbort (trodde aldrig att jag skulle använda det uttrycket, men här passar det faktiskt), men loves (som Paris Hilton säger) aioli, vitlök och gazpacho (här funkar den råa löken).

Jag är en riktig bonnig gourmand som vill bli mätt, och jag klagar sällan på maten jag beställer. Råkar jag hamna på en vägkrog utanför Norrköping väljer jag pizza eller hamburgare, inte deras fläskfilé.
Hemma hos mamsen, som bjuder på ett alldeles förträffligt julbord (sägs det), nöjer jag mig med prinskorv, köttbullar, revbensspjäll och på annandagen kalkon. Min största matupplevelse kommer fortfarande från en liten fiskekrog i ett regnigt Monterey, sommaren 1984 - panerad torskfilé med pommes frites.

Sitter här med min lunch: girandole- torsades med pesto och några körsbärstomater, salt och svartpeppar - where?s the beef liksom? ? så kan det vara när man inte har körkort och köttfärsen skall användas till middagen.
Enligt min morsa åt jag allt till jag var fyra år - sedan blev jag lite kinkig. Så mitt förhållande till mat handlar nog om regression ? jag vill helt enkelt inte växa upp, jag vill sitta kvar vid barnbordet och dricka Loranga och fortsätta dj:a och dyka efter det vita guldet ?

PS När jag flyttade till Stockholm 1989 hette det fortfarande spagetti, idag heter det pasta ?

2008-01-18 @ 09:12:56
Postat av: HeFo

Jay: Adress till den tack!

2008-01-18 @ 17:44:20
Postat av: Gia

FÖRSÖK inte! Det var morötter på bilden. Tror du att du kan inbilla mig att du blivit omvänd?

2008-01-18 @ 17:46:25
Postat av: Jay

Till restaurangen i Monterey eller bloggen?

http://www.brittonbritton.com/blogg/

2008-01-18 @ 18:29:59
Postat av: HeFo

Gia: Dig lurar man inte så lätt.. borde photoshoppat bort kaninkäket.

Jay: Haha, det är ju Claes Britton! Den eminente nöjesjournalisten... tack!

2008-01-19 @ 02:10:38
Postat av: Jay

http://klubbharmoni.wordpress.com/

Checka in kuken o kukens mamma ...

2008-01-20 @ 16:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback