Tro

Jag älskar natten. När Jay Lenos applåder tystnar och trafikbruset övergått till en skön tomhet, då trivs jag verkligen i min lägenhet alldeles själv. Eller, alldeles själv är jag ju helst inte. Det som gör de sena timmarna perfekta är att det ligger en perfekt liten tjej och trynar tryggt inne i sovrummet bredvid. När hon inte är hemma känns det bara ihåligt, och då trivs jag bättre bland folk ute i vimlet eller i den berömda källaren.

Mina veckor med Amanda räddar mig, det är jag helt övertygad om. Jag tappar mig själv halvvägs in i en barnfri vecka. Som att både karta och kompass hängde med i ryggan till Micke, och jag famlar runt bland vinglas, pokerbord och stora frågor. Svaren blir alltid så uppenbara när hon kommer hem. Tack för det, Amanda.

Stora frågor ja. De senaste veckorna har jag ställt frågor till mig själv om tro. Även om man inte tror stenhårt på Gud så finns det oftast fördelaktligen någonting som driver en, som ger en styrka att fortsätta i ur och skur. I mitt fall vet jag inte riktigt vad det är, och jag har varit ganska nöjd med att bara veta att jag är stark i mig själv. Det är klart att det är lätt att avfärda något som är svårt att förklara, beskriva eller ta på som "någonting" eller att säga "jag tror på mig själv" etc, men det är inte så enkelt för alla.

Jag erkänner nu - efter att ha stiftat bekantskap med ett par underbara troende människor - att jag har fruktansvärda fördomar om kristna. Som att det är någonting ont eller fult. Det jag sett av religion är att det skapar krig, hat och trångsynthet. När jag ser Carola tala i tungor och fördöma homosexualitet, eller hör indoktrinerade ungar i evangelisternas USA skrika "pro life", så känner jag ingen tro på att tro. Det känns som en enda stor scam. Bibeln är ju bara en bok.


Men bortsett från att våra åsikter går isär på vissa håll, har jag insett vilken glädje troende människor utstrålar. Jag har känt en värme och en öppenhet från dessa relativt nya personer i mitt liv, och jag är övertygad om att det beror på deras egen trygghet i var de kommer ifrån och vart de är på väg. Med den tryggheten finns så mycket utrymme för annat än oro. Vi andra går ju omkring och undrar hela tiden, varesig vi tänker på det eller inte. Jag tror att vi ateister och agnostiker avundas den tryggheten.


L och F: Jag kommer aldrig att tro på det ni tror på, men jag uppskattar att ni öppnat mitt sinne. 


Amanda sa en grej om fördomar och tro i morse, som faktiskt fick mig att skriva det här inlägget:


Det finns ju fördomar om allt. Till och med om Gud. Hur kan man veta vad han går ut på om man inte har träffat honom? Det här med vad som händer när man dör t.ex. Vissa tror att man kommer till himlen och andra tror att det bara blir svart. Varför skulle det bli just svart? Jag tycker att alla borde få komma till sin favoritfärg...


Underbara unge! Dig tror jag på.


Dagens låttext blir således "Belief" av John Mayer.

Is there anyone who ever remembers
Changing their mind from the paint on a sign?
Is there anyone who really recalls
Ever breaking rank at all for something someone yelled real loud one time

Everyone believes
In how they think it ought to be
Everyone believes
And they're not going easily

Belief is a beautiful armor
But makes for the heaviest sword
Like punching under water
You never can hit who you're trying for

Some need the exhibition
And some have to know they tried
It's the chemical weapon
For the war that's raging on inside

Everyone believes
From emptiness to everything
Everyone believes
And no ones going quietly

We're never gonna win the world
We're never gonna stop the war
We're never gonna beat this
If belief is what we're fighting for


/HeFo


Kommentarer
Postat av: Indi

En bra sak med barn, förutom att man älskar dem så förtvivlat, är att de tvingar en att vara en ganska bra människa.
I bland har jag undrat hur livet skulle te sig om jag var ensamstående och utan barn. Tyvärr tror att jag skulle ha förfallit på mindre än en månad.
Jag kan inte se mig gå till jobbet i det scenariot. Antagligen skulle jag ligga i en säng med laptopen på magen bland drivor av pizzakartonger och grinda mig gul.
Det är tveksamt om jag skulle städa, och jag är inte ens säker på om jag skulle duscha och byta kläder särskilt ofta.
Eller kanske skulle jag kämpa på så länge morsan lever. Hon är 90, jag vill inte krossa hennes hjärta.
Det är märkligt. Det var inte så hemskt många år sedan jag inte hade någon familj, och det gick faktiskt någorlunda.
Jag hade nog andra ambitioner med livet då, men det är som om deras ihålighet blev uppenbar så fort jag fick barn.
Jag skulle inte gå på dem en gång till, liksom.

2007-10-03 @ 14:58:57
Postat av: Lotta

Fint skrivet vännen. Och hon är fin. Barn är klokast i världen. Jag tror de är allkunniga och vet allt som handlar om känslor, vett, och tro.
Guess what!? Jag har bakat bullar ikväll. Ta med dig din tro och kom hit och ät vetja!
Kram

2007-10-03 @ 21:36:06
Postat av: HeFo

Indi: Word... man undrar ju var alla luftslott tog vägen och hur man skulle må om man var helt ensam när de rasade. =)
Lotta: Min duktiga bullmamma! Alltså, allvarligt... är det nåt sexuellt med bullar? Är det kanelbullar eller nåt mer avancerat? Och kan jag och Amanda komma och äta dem i helgen?

2007-10-03 @ 22:20:45
Postat av: ason

Jag väljer grön.
Härlig unge du har/ason

2007-10-03 @ 22:22:57
Postat av: alexandra

Yin och yang, ateism, taoism och buddhism stod det på skylten i området där jag just vandrade in. Ett par flaskor vin och vi kommer att lösa det här med religion. Jag återkommer med datum. Puss och sov gott.

Postat av: Indi

Men för f-n, Hefo ... lite tolerans mot troende kan jag väl köpa, men Livets Ord-annons på bloggen är väl att gå för långt :-)

2007-10-03 @ 23:07:40
Postat av: Indi

Nu försvann den, de verkar ligga på rull på något vis.

2007-10-03 @ 23:08:33
Postat av: HeFo

ason: Själv funderar jag på limegrön eller azur.
Alexandra: längtar...
Indi: Riggat som fan.

2007-10-04 @ 00:05:59
Postat av: Linda

Otroligt härligt uttryckt av din dotter. Jag tror att himlen e full av regnbågens allra vackraste färger. Hur det ser ut och känns där kan jag bara gissa mig till, men eftersom där inte finns någon klagan så måste det ju vara vackert. Vi människor vill ju oftast omge oss med vackra ting - allt från saker o prylar, till hus, bilar och vackra vänner - både på utsidan och insidan.
Min tro är något jag inte får tillfälle att prata om så ofta, nog mest för att jag inte vill vara en sån som tvingar på andra mitt sätt att tänka, och det är ju ett så himla laddat ämne. Säger man för mycket så är man helt plötsligt "fanatisk", men jag är glad när det kommer upp och jag får chans att dela med mig av mina tankar o funderingar. Det får mej även att tänka efter själv, och det behöver jag.

2007-10-04 @ 01:11:59
URL: http://lindacaroline.blogg.se
Postat av: Gia

Hefo: Du är redan troende, du vet bara inte på vad... Men jag vet; du tror på människan, godheten och allt som hör därtill...
Lotta: Jag vet nog att du har bakat dag och natt för att kunna fira Kanelbullens dag som infaller idag torsdag...
Alexandra: om jag som övertygad buddhist - i alla fall rent filosofiskt - inte får följa med kanske det finns risk för att världens första buddhistiska krig har startats... men ändå inte....
Linda:Du kan aldrig bli fanatisk i mina ögon, bara fantastisk....

2007-10-04 @ 01:53:25
URL: http://www.metrobloggen.se/catfight
Postat av: Gia

Amanda: jag glömde ju att hylla dej, du underbara lilla människa som bara är....

2007-10-04 @ 01:55:03
URL: http://www.metrobloggen.se/catfight
Postat av: Gia

Alzheimer: glömde en sak till, Amanda betyder den som bör älskas....

2007-10-04 @ 01:57:26
URL: http://www.metrobloggen.se/catfight
Postat av: Lotta

Det är spännande det här med tro och religion. Helt plötsligt ska alla dela med sig av sin åsikt oavstt vad man tycker eller tror. Jag har aldrig fått så mycket kommentarer som när jag sågade skriftreligoner i min blogg. Helt plötsligt blev alla i min omgivning hobbyteologer. Inte konstigt då att det skapar krig, säger jag.
Gia, japp. Helt sant! Så är det och Hefo, ni får äta dem när ni vill! :-)

2007-10-04 @ 12:25:07
Postat av: Anonym

sjukt att jag läser detta när min klcka är 22.22

2007-10-05 @ 22:21:21
Postat av: syster...

för att utveckla kommentaren innan kan jag säga att jag är förstörd av ditt fillipinande, och mina kära omkring mig är måttligt roade av detta då jag på kvällarna helt random tar upp mobilen och tittar när det just är fillipin.dom ifrågasätter även varför just fillipin och svarar med taiwanes eller liknande. sen att jag utvecklat det nåtgot och kör på alla lika klockslag, 12.12, 13.13 osv...det är väl en ännu större skada...

2007-10-05 @ 22:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback