Three is the magic number

Yes it is. Jag kom nämligen trea till slut i Pokerfinnkampen igår. Tack för allt stöd från både deltagare och bloggläsare!

Klart jag var lite besviken på att inte få bättre chanser eller kort på finalbordet så att jag kunde gå och vinna skiten, men det får duga med brons. Svenskarna vann den här gången tack vare Mikael Bredenberg, och därmed gav han mig och Johan (som kom femma) en gratis plats i finalen i december. Börjar nästan gilla Tallinn...

Efter att vi landat på Arlanda hängde jag med Rolle och Åsa till Carlos. Har inte varit där förut, så jag tänkte bara kolla läget lite snabbt. De hade en rebuy-turre, och efter vad jag hört görs det rätt många av den varan på det stället.

Gick väl mindre bra där än i Tallinn, trots mina försök att tighta till mot allt testosteron runt bordet. Dessutom ledsnade jag rätt snabbt på att få höra att jag var tjej tio gånger per minut. Carlos är ett ställe där man tävlar i dålig poker. Ju sämre syner och kort, desto större kuk och plånbok. Inom dessa väggar är "bra poker" att syna en all-in tom och klonka. Jag blev inte långvarig, utan gick hem och sov som ett barn efter en lång helg.

En helt annan grej då... Jag läste en fantastisk artikel om EPT-vinnaren Andreas Hoivold på poker.se precis. Han berättar ursprungligen för en norsk journalist om en tragisk olycka, och hans väg tillbaka till livet. Tyvärr var översättningen och det svenska språket så väldigt dåligt att det förstörde hela känslan som jag förmodar fanns i ursprungsartikeln. Om man ska översätta något kan man inte blanda ursprungsspråket med det nya, eller översätta direkt, för då blir meningar och uttryck väldigt konstiga och felaktiga. Dessutom ligger det en bild mitt i artikeln så att man missar ett stycke, men den fadäsen kan ju vem som helst göra. Önskar att jag var bättre på norska, för jag skulle gärna vilja läsa och förstå ursprungsartikeln.

Jaja, nu ska jag jobba på lite och sen blir det lunch med kollegorna - som jag faktiskt har saknat i helgen.

/HeFo


 


Kommentarer
Postat av: Noelia

Grattis än en gång!
Sa ju att dom var galna på Carlos ;)
Läste också artikeln om Andreas, tyckte den var bra. Vilket helvete han måste haft.
Hörs!

Postat av: HeFo

Tack Nollis! Hoppas att det är bättre med din brorsa, läste just. Helt sjukt! =(

2007-09-03 @ 12:37:01
Postat av: Martti

Palju Õnne! Congratulations!!!!

2007-09-03 @ 16:44:51
URL: http://42km195m.blogspot.com/
Postat av: HeFo

Tack Martti! There's something magic about meeting fins. Especially when they loose. =)

2007-09-03 @ 18:43:45
Postat av: Lina

Oj så skönt att du hittade nåt nytt att klanka ner på mig på istället för att göra det i min blogg söta Hefo. Jag tycker att du ska ta och kolla dina egna artiklar (som får mycket kritik från alla håll) innan du hoppar på någon annan. Vad ska jag göra än att översätta exakt vad Andreas sagt? Ska jag hitta på egna ord kanske? Om han formulerat en mening på ett visst sätt så bör jag väl översätta den som den är sagd? Jag kan nog liiiite mer norska än dig tror jag.

2007-09-04 @ 00:42:48
Postat av: Norsk Pokerspelare

Hej,
Jag undrar hur du kan førmoda att den ær bættre på norska om du inte kan norska? Førsta gången jag læste artiklen på Nettavisen, røs det genom hela kroppen. Jag kænner den norska journalisten mycket bra, och tycker han skriver vældigt levande.
Igår nær jag fick se samma artikkel på poker.se fick jag samma kænsla.. Den svenska journalisten har absolut gjort ett bra jobb med att øversætta artikeln så sluta hacka på henne. Ta hellre en språkkurs om du ær så jækla sæker på att den ær bættre så får vi se vad du tycker då...

2007-09-04 @ 01:18:47
Postat av: HeFo

Lina: Skönt att du hittade en norrman som kunde backa upp dig. Det handlar inte om huruvida jag kan norska eller inte, det handlar om resultatet av artikeln på svenska. Jag tycker inte att det blev bra alls, och jag har rätt till den åsikten. Dessutom tror jag att jag är liiiite bättre på svenska än du (det heter inte dig).
Norsk pokerspelare: Jag tror säkert att artikeln är fantastisk på norska, och jag grät nästan när jag läste den på svenska - trots det dåliga språket. Jag har all rätt att kritisera en skribent som inte hanterar svenska språket, eller hur?

2007-09-04 @ 07:39:22
Postat av: Gia

ATT NI ORKAR!!

2007-09-04 @ 10:07:31
Postat av: Lina

Hefo OM det hade varit NÅGON annan än jag som hade skrivit artikeln så hade du ALDRIG tagit upp det i din blogg så enkelt är det. Självklart har du rätt till en åsikt men att du skriver om den och att den handlar om mig visar bara återigen att du vill mig illa. Gör som GIA säger och sluta läs min blogg. Jag slutade läsa din för länge sen. Gick in nu enbart för att Andreas kommenterat i min blogg och klippt in det du skrivit. Jag bryr mig inte om ditt liv, jag bryr mig inte om hur du mår, jag bryr mig inte om du är lycklig eller ej och därför har jag inget som helst behov av att läsa din blogg. SLUTA läsa min en gång för alla och framförallt glöm bort att jag finns.

2007-09-04 @ 14:22:32
Postat av: HeFo

Jag sticker inte under stol med att du irriterar mig som fan (nu mer än någonsin), men om någon skriver så illa och kallar sig skribent så spelar det ingen roll vem det är. Jag hade slutat läsa din blogg, men du var ju tvungen att kommentera i min och ta åt dig personligen. Så nu kan du sluta. Om du inte bryr dig om mitt liv så skiter du väl i vad jag tycker om dina översättningar, dina felstavningar och din brist på självdistans? Låt mig få tycka vad jag vill, du behöver inte skicka dina vapendragare på mig så fort jag yttrar mig.

2007-09-04 @ 14:42:33
Postat av: Lina

OMFG du är sååå patetisk. Jag vet att du fortfarande läser min blogg (jag är rätt bra på datorer som du kanske inte visste). Fortsätt du att kasta sten i glashus så fortsätter jag med det jag är bra på.
Jag har då inte skickat en enda person på dig de alla har själmant skrivit vad de tycker. ALLA har dessutom skrivit samma sak. Kanske är du som borde ta och slå upp ordet självdistans?!

2007-09-04 @ 15:24:38
Postat av: Emily

OMFG Helena du är sååååå superelak som skriver sådär i din egen blogg. Inte en enda matbild i inlägget heller, nu måste jag kanske byta lag. Det hade varit superkul med en glass med tjörsbär på tåppen annars. PUSSÅKJAM!

2007-09-04 @ 21:40:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback