En förträfflig föreställning

Just i det gänget som var med till mitt landställe i helgen händer det ofta att man hakar upp sig vid ganska små och obetydliga saker. Det är snudd på oundvikligt att börja tjafsa om vem som egentligen skrev originalet till "I just don't know what to do with myself", hur alla länders luftrum ser ut eftersom jorden är sfärisk, eller hur något ord uttalas. Ibland blandar man in satsningar om pengar, men oftast är det bara ett evigt jidder för sakens skull. Det är fantastiskt.


Den här gången var det ordet "förhyrd" som ju ofta står på skyltar vid P-platser som var den heta potatisen. Vår kära språkpolis Gia var ju förstås övertygad om att det skulle uttalas "förhyrd" med betoning på hy. Vi andra tyckte att platserna snarare borde vara "förhyrda", med betoning på för.


Diskussionen resulterade förstås i att alla ord med för förvrängdes till förbannelse.   


Döm av min förvåning när min förtjusande kollega Anton skickade länken från DNs språkexpert ikväll:

image251

...vi erkänner Gia. Du vann.


Det gläder mig i alla fall att när man skriver ordet i Word, så får man meddelandet: Beakta ordformen förhyrd. I vanlig text kan den kännas invecklad och byråkratisk. Gia är ganska invecklad, men byråkratisk är nog lite att ta i.


Själva festen på landet då? Jag måste nog utnämna den här helgen till den bästa på länge. Veckan började illa, men helgen räddade och gav ny energi. Vi var nio pers i Roslagens famn som skulle äta och dricka oss glada tillsammans.  


I vardagsrummet vid öppna spisen kunde man bevittna ett klassiskt hockeymöte mellan Kanada och Sovjet. Anton, Christofer och Thomas hade kallat samman alla de gamla legenderna, och märkligt nog dök en svensk spelare upp i det sovjetiska laget. Krutov, Larionov och Makarov stod redo att möta Lemieux, Gretzky och ett gäng andra kanadicker som vi inte kan namnen på.


Svensken som gästspelade på Sovjets rinkhalva var en ganska trött Sandström, som snabbt byttes ut i halvtid pga allvarliga skador. Tretjak hade tydligen också blivit lite slö med åren, och de sovjetiska legenderna fick se sig besegrade i varje match. Coach Anton förnedrade både Cholle och Thomas, och kände sig väldigt nöjd med sin svit.


(Det här påminde mig om att jag ännu inte har mailat ryska nationalsången till Jay, ska göra det när jag har skrivit klart det här...)


Gia hade förberett föredömliga västerbottenpajer som avnjöts till kräftorna, och på ena gaveln av bordet satt de som fördömer fenomenet "sörpla i sig döda spindlar" och käkade rostbiff. Cholle sträckte sin avsky över insektsorgien så långt att han helt sonika fick för sig att jämföra mig med Pol Pot... "Där sitter du med en hög med likdelar framför dig och ett leende på läpparna! Skäms du inte??"


Ett förslag var att vi nästa gång ska ordna en rostbiffsskiva, där de som inte gillar döda kossor tar med sig kräftor.


Diskussionerna kring bordet liknade ingenting, och det slog mig - som så många gånger förut - att jag har turen att omge mig med de bästa människorna i världen.


Festen delades sedan upp i två läger, med en hund på vardera sida. På ena sidan, i "tackybaren", spelades schlagermusik och ett och annat parti bluffstopp, och i köket vaknades det soul och heta diskussioner. Efter tillräckligt mycket Champagne, snaps, öl och drinkar var det tydligen baddags. Hur många glada vänner får det plats i en jaccuzzi för max två pers? Svar: Fem. Det dök upp kroppsdelar överallt ur det bubblande vattnet, och ingen visste vem de tillhörde. Det känns som om vi kom varandra närmre efter den incidenten på något sätt... Ca 450 kilo kropp i ett litet kar. Inte så konstigt att Bengans stötdämpare pajade på vägen dit om man tänker efter.


En vacker stund mellan två killar följde i baren, och alla gränser suddades ut. Äppelvodka är vackert.


Tack för en jättetrevlig helg!


Måste flika in att jag träffade en hel del gamla vänner som jag saknat i fredags på Hotellet också. Det var hur kul som helst att ses, och det blev en lång och blöt kväll för vissa av oss. Slank bland annat in på Cafét en sväng och passade på att vinna min första sten-sax-påse-match mot Mattias. Den kommer jag att leva på länge.


Nu vann 19-åriga Anette från Norge WSOP Europa och £1,000,000 också. Bra helg som sagt!


Nä, hostmedicin och två Ipren nu... måste vårda min förkylning som självklart kom tillbaka. God natt!

image252
Gänget på Hotellet i fredags

/HeFo


Kommentarer
Postat av: Åsa

Härligt att du hade en bra helg! Jag har jobbat en massa sen vi var ute, men nu har jag lagt upp några av bilderna - fler kommer!
Ha en bra vecka, vi syns på lördag om inte innan...
PS Gia om du ser det här, det blev några bra foton! =)

Postat av: Gia

Gumman, (hehe) du vann bloggandet med hur många mil som helst. Så det blev ju 1-1. Som de kvinnor vi är, delar vi lojalt på framgångarna.
Åsa: Är det verkligen sant?

2007-09-17 @ 07:45:07
URL: http://www.metrobloggen.se/catfight
Postat av: alexandra

Jag kapitulerar och låter er, Helena och Gia, stå för bloggandet från denna supertrevliga helg på landet ...mitt eget skrivande känns plötsligt platt och en smula färglöst. En oupplöst liten knut jag dock bär med mig från helgen är diskussionen angående ordet för "lärare i det svenska språket", heter det svenskalärare eller svensklärare? I egenskap av assisterande språkpolis har nu även jag konsulterat fru Grünbaum, se URL här ovan.
Hoppas vi ses snart igen!
Kram!

Postat av: alexandra

ovan ska såklart vara nedan...

2007-09-17 @ 10:29:53
Postat av: alexandra

och utan en extra http:// så går det ännu bättre att följa länken...!

Postat av: Jay

Förhud

2007-09-17 @ 10:43:26
Postat av: Gia

Alexandra: Det är ju alldeles lysande! Att alla hade rätt. Det kallar jag rättvisa i dess yttersta form!

2007-09-17 @ 10:58:47
Postat av: Gia

Jay: den hade vi klarat av, likaså förUTbestämt :)

2007-09-17 @ 11:07:34
Postat av: HeFo

Åsa: Måste genast in och kolla! Ses på båten...
Gia: Vann och vann... du är grym också. Jag läste faktiskt inte din förrän jag bloggat själv.
Alexandra: Snyggt! Jag var för övrigt helt säker på att man bara fick säga svensklärare.

2007-09-17 @ 11:56:38
Postat av: Jay

Brukar förklara för nysvenskarna att det heter stegdrag och inte stegedrag med:
"Säger du månesken?"
/Kåkedraget

2007-09-17 @ 13:02:23
Postat av: Jay

Gia:
Hur uttalas förmyndare?

2007-09-17 @ 13:04:18
Postat av: Lotta

Kul att det blev lyckat. Synd att vi inte kunde vara där. Nästa gång är det fest hos oss!

2007-09-17 @ 13:19:55
Postat av: Anonym

Jag gillar sådana här diskussioner:
I Uppsala sa vi alltid majonnäsgurka, vilket är fel, det heter gurkmajonnäs.
Och när jag beställer senap och ketchup, vill jag ha senap först - inte ketchup ...
:D
PS vi sa även: Mulla istället för mula (det man gör med snö).
Plånka - plånbok
Flata - handflata (ge någon en flata, to slap someone)
Gara - brud
Flying-frilla/frissa - fly-frissa (populär anno 1978-82). Faen har strul med min scanner, men kommer att lägga in lite sköna bilder - där jag har fly-frilla - på facebook sen.
Så här kunde det låta om du var lite exta "bonnig" i Uppsala:
"Dålig gara jag träffa på "Flurran" igår ra!... Vilka jävla spiror hon hade ... ra!"
PS Flurran = Flustret

2007-09-17 @ 13:39:33
Postat av: Jay

Dubbla PS ... har så mycket i skallen!
:)

2007-09-17 @ 13:41:48
Postat av: Christofer

Herregud, nu blir jag sen till öldrickandet bara för att jag ska skriva en fånig kommentar.
Jag känner att jag snurrar in på en glad tredjeplats vad gäller beskriva helgen som varit-bloggande, för den här gången.
Men efter rostbiffskivan tänker jag fanimig vara bäst.
Ska redan nu börja fila på rostbiffshattarna.
För rostbiffshatarna går kräfthattar bra.
PS
DS

2007-09-17 @ 19:12:54
URL: http://chol.blogg.se
Postat av: Åsa

Inte att för-glömma det klassiska - korv med bröd?!
=)

2007-09-17 @ 19:59:43
Postat av: Gia

Jay: om jag får bestämma; FÖRmyndare
Uppsala: Gara är en form av Garia som i sin tur är en småländsk form :) av goya som på romani betyder flickvän.

2007-09-17 @ 20:55:28
URL: http://www.metrobloggen.se/catfight
Postat av: Gia

Jay igen: Om du läser länken Alexandra lagt in ovan (alltså den korrekta av de tre)så är det inte glasklart att du kan dra en parallell mellan månsken och stegdrag.

2007-09-17 @ 21:10:57
URL: http://www.metrobloggen.se/catfight
Postat av: HeFo

Christofer: Sluta boffa dig! Det är ingen tävling ju... =)
Hm... Varför heter det husesyn när det heter stegdrag?

2007-09-17 @ 21:54:34
Postat av: Åsa

*asg* ni är ju inte kloka..
=)

2007-09-18 @ 00:41:50
URL: http://xcobra.blogg.se
Postat av: Jaynus

Hjärta, hjärta,hjärta ... jag hade en outs o flushedraget ...

2007-09-18 @ 12:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback