Captain Fantastic

image270Jag vill slå ett slag för Elton John. Lite plötsligt kanske, ber om ursäkt om ni inte var beredda på det när ni öppnade browsern och surfade in på er favoritblogg...

Min vän Per som jag pratat om tidigare fick mig att lyssna på hans självbiografiska album, Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy. Plattan i sig blev ganska hyllad när det begav sig, åkte direkt upp på första plats på U.S. Pop Albums Chart, och höll sig kvar i sju veckor. Den enda singeln som släpptes från den är helt makalöst bra och har en rätt kul historia.


Mannen som Elton skrev nästan all sin musik tillsammans med back in the days, Bernie Taupin, skrev texten till "Someone saved my life tonight". Låten handlar om tiden då Elton bodde ihop med sin flickvän, Linda Woodrow. Linda var tydligen väldigt beslutsam om att gifta sig med Elton, vilket gjorde honom ångestfull och stressad. Han hade ju sin musikkarriär att tänka på, och dessutom hade han ännu inte erkänt för världen att han var bisexuell.

Elton mådde så dåligt under den här tiden att han funderade på självmord, och det var då hans käre vän och musikkollega Long John Baldry påminde honom om hur värdefullt livet är och avrådde honom att gifta sig. Som en tribute till Baldry skrev därför John/Taupin "Someone saved my life tonight", och smeknamnet "Sugar Bear" syftar tydligen på Baldry. Märkligt smeknamn på en kompis kanske men...

Förresten är det från John Baldry som Reginald Dwight tog efternamnet "John" till sitt artistnamn. Förnamnet "Elton" är snott från en jazzgitarrist som jobbade med Elton och Baldry på 60-talet. Grymt intressant va?


Anyway... Tack för att du gav mig Captain Fantastic, Per!
 
Så här kommer den, dagens låttext:


When I think of those East End lights, muggy nights
The curtains drawn in the little room downstairs
Prima Donna lord you really should have been there
Sitting like a princess perched in her electric chair
And it's one more beer and I don't hear you anymore
We've all gone crazy lately
My friends out there rolling round the basement floor


And someone saved my life tonight, sugar bear
You almost had your hooks in me, didn't you dear
You nearly had me roped and tied
Altar-bound, hypnotized
Sweet freedom whispered in my ear
You're a butterfly
And butterflies are free to fly
Fly away, high away, bye bye


Tips på andra Eltonlåtar: Goodbye Yellow Brick Road, Rocketman, Tiny Dancer, Daniel, Bennie And The Jets, och självklart en av de absolut enklaste och vackraste kärlekslåtarna som någonsin skapats - Your song. Äh, mannen kan inte göra fel helt enkelt. Ägna en vecka åt Elton så fattar ni.

/HeFo


Kommentarer
Postat av: Puffan

Jag som gått och trott att Elton tillhörde no-no-familjen?! Efter att jag i slutet av 90-talet såg honom utvikt i damkläder i Financial Times helgbilaga var jag till och med övertygad om att det var så. Nu kommer du, min musikguru, och säger allt detta om Elton. Tack. Äntligen kan jag slappna av igen. Äntligen vågar jag spela Your Song med öppet fönster.

Puss bästa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback