Född i fel tid?

Jag snor det här rakt av från vänstertomten, MS Paint-proffset och maffiahangarounden Christofer som tydligen bara vill umgås med folk av rätt tid numera. Musik är ju en central företeelse i mitt och många andra människors liv, och jag har faktiskt aldrig kollat upp det här förut. 

Vilken låt låg etta på listorna när just jag föddes? Stars and stripes-smittade Stoffe ville tydligen att det bara skulle handla om USA-ettan, men jag tog det ett steg längre... såklart.

Singellistan USA: Pick Up The Pieces - The Average White Band
Jag gillar inte funk särskilt mycket, och AWB var närmast en one hit wonder.
Vissa källor anser att det var Best Of My Love med Eagles den veckan iofs, vilket känns mycket bättre. Vi kör på det.

Albumlistan USA: Blood on the Tracks - Bob Dylan
Tack!

Singellistan England: Make Me Smile (Come Up and See Me) - Steve Harley & Cockney Rebel
WTF? Aldrig hört talas om. Kan iofs meddela att han som spelade Kojak (Telly Savalas) hade en etta i England veckan efter jag föddes, vilket kan ses som märkbart roligt.

Albumlistan England: Motown Chartbusters Volume 3
Samlingsplatta? Jaja, Stevie, Temptations och Marvin på en gång var ju iofs ett nice paket.

Singellistan Australien: Please Mr Postman - The Carpenters
Godkänt. Glad låt som alla känner igen. Lite som jag.

Singellistan Kanada: Mandy - Barry Manilow
En av min dotters favoritlåtar av uppenbara skäl. "You came and you gave without taking..." Jag gillar Barry som fan faktiskt.

Svensktoppen: Han är en clown - Lasse Berghagen
Känns helt rätt. 

...och innan nån liten snorunge nämner Trackslistan så kan jag meddela att jag var nio år när första programmet sändes.

Sammanfattningsvis så hade det varit kul med Bohemian Rhapsody, nån tuff countrydänga eller en tidlös motown på just mitt datum. Visst fanns det ett par guldkorn runt om i världen den 27 februari 1975, men ingen av dem kan närmelsevis mäta sig med den vackra rödlätta ädelstenen som kom till världen med syftet att dränka sina medmänniskor i onödiga blogginlägg.

/HeFo

Kommentarer
Postat av: EraserH

Drowned by Miss Rubin..
..skulle kunna vara en listetta fr -75 men det är bara en fånig ordlek från ett nattlig läsare..;)
/Benny

2007-06-27 @ 04:12:07
Postat av: EraserH

en nattlig läsare..;)
Skall det ju vara.
/Benny

2007-06-27 @ 04:14:52
Postat av: Supadupa


"Make Me Smile (Come Up and See Me) - Steve Harley & Cockney Rebel"
Kolla in Indis blogg, han har med den där någonstans.

2007-06-27 @ 11:30:20
Postat av: Supadupa

http://montecarlomillionspoker.blogspot.com/2007_02_01_archive.html

2007-06-27 @ 12:01:25
Postat av: HeFo

Jaha, nu har jag skändat en av Indis favvisar. Får se om Västeråsmaffian förlåter mig...

2007-06-27 @ 12:37:40
Postat av: Christofer

Bra fötts!
Vi säger att man kan säga så.
Men minns att själva titeln är minst lika viktig som låtens kvalité, i varje fall tycker jag så.
Och vad gäller kvalité så fick du med Blood on the Tracks. Lite avis.

Postat av: Indi

Du har säkert sett filmen Allt eller inget (The Full Monty). Jag tror Make me smile är med på soundtracket.
"Favorit" var väl att ta i, men en småcharmig popdänga är det.

2007-06-30 @ 21:44:59
Postat av: Indi

Du har säkert sett filmen Allt eller inget (The Full Monty). Jag tror Make me smile är med på soundtracket.
"Favorit" var väl att ta i, men en småcharmig popdänga är det.

2007-06-30 @ 21:46:52
Postat av: Indi

Fast döm själv:
http://www.youtube.com/watch?v=tjpwlW6NIuQ

2007-07-01 @ 15:45:58
Postat av: jb

fast Poporama sändes i P3 5 juli 1974 - 30 augusti 1984 , I augusti 1984 lades programmet ner och ersattes av Tracks... Fast när jag läser om programmet så verkar det ju inte ha funnits nån lista. :(

Postat av: Gia

En dinosaurie har en försiktig fråga; tio-i-topp (Kersti Adams-Ray tror jag) var det redan dött och begravet? Och Kvällstoppen hur var det med den då? Carl-Eivar -vilket gräsligt namn - var kanske död redan, men programmet levde det? Och vad menar du? AWB var ju riktigt bra, men det kanske är för att jag såg dem live? Steve Harley och Cockney Rebel, det enda rockband min nu 85-åriga mor någonsin gillat.

2007-07-05 @ 14:33:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback